طنین عشق

خبری

طنین عشق

خبری

اجزا دکل مهاری

دکل مهاری را می توان از جمله پرکاربرد ترین انواع دکل ها دانست که دکل مهاری تشکیل شده از بخش های مختلف می باشد که به صورت منسجم به یکدیگر متصل شده اند.

آشنایی کامل با اجزای دکل مهاری

دکل مهاری یکی از پرکاربردترین انواع دکل ها می باشد که این دکل تشکیل شده از اجزای مختلف بوده و به وسیله پیچ و یا جوش به یکدیگر متصل شده و یک ساختار منسجم را به وجود آورده اند. در ادامه به بررسی دقیق این دکل پرداخته ایم:

تصویر 1
دکل مهاری

دکل مهاری را می توان از جمله پر کاربرد ترین دکل ها دانست و این دکل می تواند تمامی خواسته های شما را از یک دکل برآورده سازد. دکل مهاری کاربرد های متفاوتی دارد و به همین دلیل در مصارف مختلفی از آن استفاده می شود و از جمله مهمترین کاربرد های دکل مهاری می توان به نصب ماهواره ها و یا شبکه های تلفن همراه اشاره نمود. یکی از مهمترین مزیت های دکل مهاری را می توان وزن پایین آنها دانست و به همین دلیل امکان نصب آن در مراکز مختلف وجود خواهد داشت. این نوع دکل ها تشکیل شده از اجزای مختلفی هستند و تمامی اجزای آن به وسیله پیچ و مهره و جوش به یکدیگر متصل می شوند و یک ساختار منسجم را به وجود می آورند. توجه داشته باشید که دکل های مهاری را می توان به انواع مختلفی دسته بندی نمود و پر کاربرد ترین انواع آن را می توان نمونه سه وجهی و چهار وجهی آن دانست. دقت کردن در نصب و آشنایی داشتن دقیق با مراحل نصب امری ضروری خواهد بود و باید بدانید که چگونه باید یک دکل مهاری نصب شود تا توانایی تحمل وزن و باد را داشته باشد.

تصویر 2
اجزا دکل مهاری

دکل های مهاری از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که تمامی این اجزا باید به صورت دقیق در کنار یکدیگر قرار بگیرند و آشنایی داشتن با این اجزا می تواند به شما در نصب ساده و سریع دکل کمک نماید. باید توجه داشته باشید که یکی از مهمترین اجزا دکل مهاری نردبان می باشد که بر روی دکل نصب می شود و به وسیله آن فرد می تواند به بالای دکل دستیابی داشته باشد. گوشواره یکی دیگر از اجزای دکل های مهاری می باشد و خم کردن سیم های مهار سبب افزایش طول عمر سیم شده و در نتیجه دکل نیز ماندگاری بیشتری خواهد داشت. کرپی از دیگر اجزای دکل های مهاری می باشد و سیم های مهار به کمک دو یا سه عدد کرپی به یکدیگر متصل می شوند و ساختار مستحکم تری ایجاد می کنند.

سکشن را می توان مهمترین بخش از دکل های مهاری دانست که این قسمت همان بخش میانی و یا خود دکل می باشد که ارتفاع آنها می تواند متفاوت باشد و به وسیله نبش، لوله و یا میلگرد تهیه می شوند. انکر راد وظیفه وصل کردن سیم های مهار به فونداسیون را بر عهده دارد و انکربولت دکل مهاری را به فونداسیون متصل خواهد کرد. تاج دکل مهاری نیز از دیگر بخش های مهم دکل به شمار می رود. در ادامه هر یک از مهمترین اجزا دکل های مهاری را مورد بررسی مختصر قرار داده ایم.

تصویر 3
کابل مهاری دکل

بی شک یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده دکل های مهاری را می توان کابل دکل دانست چرا که دکل های مهاری به وسیله کابل ها است که پابرجا مانده اند و این کابل ها باید به گونه ای نصب شوند که از هر طرف دکل را تحت فشار نگه دارند تا امکان خم شدن دکل در اثر باد و یا فشار وجود نداشته باشد. این سیم ها از فولاد های پر مقاومت ساخته می شوند تا مقاومت بالایی داشته و بتوانند در برابر نیروی وارده مقاومت نمایند. در این کار نیز بسیار موثر عمل کرده اند. سیم های مهاری از سایز 6 تا 16 عرضه شده اند که انتخاب آن بستگی به اندازه دکل خواهد داشت و بی شک با بزرگ تر شدن دکل شاهد افزایش اندازه سیم مهار نیز خواهیم بود و دکل های کوچک تر نیاز به سیم مهار با اندازه کم خواهند داشت. توجه داشته باشید که قابلیت کشسانی سیم های مهار برابر با ده درصد مقاومت آن می باشد و کش دادن اضافی و یا کم سیم سبب اختلال در نصب دکل خواهد شد.

تصویر 4
صفحه تعادل

صفحه تعادل را می توان یکی دیگر از مهمترین اجزای دکل های مهاری دانست که این صفحه باید به صورت دقیق نصب شود. صفحه تعادل وظیفه متصل کردن سیم مهار به زمین را بر عهده دارد و این صفحه ها به دلیل اینکه از یک طرف به سیم های مهار و از طرف دیگر به انکر راد ها متصل می شوند به مدل های خاصی برش داده می شوند و سوراخ کاری های روی آن نیز به منظور متصل کردن سیم مهار به آن می باشد. باید بدانید که نیروی وارده از طرف سیم مهار به فاصله سوراخ های صفحه تعادل تاثیر خواهد گذاشت و در صورتی که سیم مهار باید وزن بیشتری را تحمل کند باید حتما از چند صفحه تعادل استفاده نمایید تا مقاومت کافی در برابر نیرو را داشته باشد. قطر سوراخ هایی که بر روی صفحه تعادل ایجاد می شوند باید به گونه ای باشد که سبب لهیده شدن ورق ها نشود چرا که در این صورت از مقاومت آن کاسته خواهد شد.

تصویر 5
نردبان دکل مهاری

یکی دیگر از اجزای دکل مهاری را می توان نردبان دانست که بی شک همه با نحوه کاربرد آن آشنایی دارند. نردبان برای بالا رفتن به کار گرفته می شود و نردبان های دکل مهاری را می توان به انواع مختلفی دسته بندی نمود. برخی از نردبان ها به دلیل اینکه ارتفاع دکل پایین می باشد بدون محافظ ساخته شده اند اما برخی دیگر از انواع دکل ها دارای محافظ هستند و نصاب و یا فرد تعمیرکار می تواند با اطمینان خاطر از آن بالا رود. لازم به ذکر است که این نردبان ها از جنس مرغوب ساخته شده و امکان شکستن آنها وجود نخواهد داشت و به همین دلیل می توانید به مدت طولانی از آنها استفاده نمایید.
سکشن یا بخش تکه

مهمترین بخش از یک دکل مهاری را می توان سکشن دانست که این بخش از دکل تشکیل دهنده اجزای کلی آن می باشد و دقیقا در بخش میانی دکل ساخته می شود. این بخش معمولا از میلگرد، لوله و پیچ ساخته می شود و ارتفاع آن بستگی به درخواست شما می تواند متفاوت باشد اما معمولا ارتفاع آن حدود 3 متر خواهد بود. معمولا لوله های بکار رفته شده در سکشن سایز 32 خواهند بود و میلگرد های بکار رفته در آن شماره 10 هستند. از این بخش با نام پایه مهاری دکل نیز نام برده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.